STRADA SOCIOLOGILOR

Falimentul nostru moral

Recunosc ca ultimile evenimente petrecute in sfanta noastra tara (cearta dintre pupezele Andreea Marin si Mihaela Radulescu, furtul echipamentului sportiv al echipei de rugby a Rusiei etc.) m-au facut sa ma intreb serios in ce tara (europeana, sic !) traim !!!

Raspunsul l-am primit, azi, de la Mircea Cartarescu. Este vorba despre falimentul moral al acestei natiuni:

„In timpul studentiei am incremenit de uimire cand l-am vazut pe un coleg – care-avea sa devina peste ani un distins si respectat intelectual – iesind dintr-o librarie cu nu mai putin de cinci carti ascunse sub camasa.”

„De ce naiba ai facut asta?”, l-am intrebat cu oroare, nevenindu-mi sa-mi cred ochilor. „Mai da-i in ma-sa”, mi-a raspuns zambind smechereste, „decat sa le cumpere vreun tampit, mai bine le sutesc eu…”. Dupa multi ani, in strainatate, am vazut iarasi, cu ochii mei, una dintre cele mai cunoscute personalitati ale literaturii romane de azi furand, pur si simplu, un obiect vestimentar dintr-un magazin.

Nu-i vorba aici de scriitori sau de oameni de cultura. Ce vreau sa spun e ca genul de infirmitate morala care-ti permite sa furi (si mai departe sa inseli, sa violezi, sa ucizi) nu cunoaste la noi frontiere de statut social sau de cultura, asa cum nu tine de etnie, de sex, de confesiune religioasa sau de orice alte distinctii intre oameni.

Sa nu ne pacalim pe noi insine. Problema imaginii noastre in lume nu sunt nici tiganii, nici cativa scelerati care fura, ucid si violeaza, nici sovinismul italienilor sau al englezilor. E falimentul nostru moral, e lipsa cinstei si a corectitudinii din obisnuintele noastre de fiecare zi. Decaderea noastra ca popor, vizibila in sfera politica in interior si-n imaginea noastra mai rea ca oricand in afara, este produsul absentei franelor morale la un numar coplesitor de romani, victime ale unei lipse cronice de educatie”.

No comment.

Single Post Navigation

2 thoughts on “Falimentul nostru moral

  1. Din pacate chiar asa este. Se pare ca avem samanta de scandal si furtul in mentalitatea noastra, in sangele nostru. Nici o lege italiana nu ne va cuminti, nici o excludere pe viata din activitatea sportiva (vezi cazul boxerilor), nici macar scarba pe care ne-au lasat-o cele doua „tatici ale audiovizualului nostru” nu ne pot schimba. In fond nici nu stiu daca ne mai poate schimba ceva. Poate doar moarte noastra ca natiune, ca neam, lucru de care din pacate ne ocupam cu mult sarg in fiecare zi. Si poate pana la urma acesta va fi singurul lucru care o sa ne iasa.

  2. Cioran….este mereu actual…

    „Romania e geografie, nu e istorie. Intelege cineva acest tragic?”

Lasă un răspuns

